MAHA SUCI ALLAH S.W.T. YANG TELAH MENCIPTAKAN LANGIT YANG TERBENTANG LUAS.




Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
"Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis, engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandanganmu, dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?".
(Surah al-Mulk (67) : 3).

Langit yang diciptakan oleh Allah S.W.T. tidak bertiang dan terbentang luas serta menjadi saksi kebesaran Allah S.W.T. yang Maha Agung.

Di langit terdapat bintang-bintang yang tidak bertembung, tidak pula gugur, tidak juga musnah tanpa izin-Nya, malah menyerlahkan kemilau cahayanya, mewarnai kegelapan malam, sedang bintang-bintang di cakerawala tersangat banyak bilangannya.

Di Galaksi Milky Way kita terdapat kira-kira 400 billion bintang. (Bumi kita terletak di dalam Galaksi Milky Way). Bagaimana pula Galaksi-Galaksi yang lain?, Tentu tidak dapat dibayangkan oleh akal pemikiran manusia. Kesemuanya diletakkan dalam peraturan Allah S.W.T,  berada dalam keseimbangan, ditentukan jarak antara satu sama lain, tidak pula berubah-ubah jarak tersebut.

Tatkala manusia merenungi langit yang membiru di siang hari, kelihatan langit itu berdiri tanpa tiang dan paksi, ia terbentang hingga tiada penghujungnya. Sekali lagi renungan mata hati terhadap kejadian langit tersebut menginsafkannya serta memberi kedamaian pada hatinya, lalu ia tunduk dan sujud pada kebesaran Allah S.W.T., bersyukur dengan segala kurniaan nikmat yang tiada terhitung daripada sifat Rahman-Nya kepada sekelian manusia.

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah hendak kamu dustakan?".
(Al-Rahman : 13).