RASULULLAH S.A.W. DAN KISAH DUA ORANG PEMUDA YANG SEDANG BERGADUH




Pada suatu ketika, sedang Nabi S.A.W. berjalan , tiba-tiba datang seorang pemuda lalu menarik tangan Baginda.

Pemuda itu berkata:

"Ya Rasulullah, tolong saya, ya Rasulullah......Ada seorang sedang mengejar saya.........saya akan menyorok di celah-celah pohon kurma dan rumah-rumah di sana. Dan kalau orang itu nanti jumpa engkau dan tanyakan tentang aku..........maka engkau katakan bahawa engkau tidak nampak aku".

 Belum sempat Rasulullah S.A.W. bercakap, si pemuda tadi terus lari dan hilang di celah-celah pohon kurma dan rumah-rumah.

Tidak lama kemudian, datanglah orang yang dimaksudkan .........terus orang itu memegang tangan Rasulullah S.A.W. dan berkata:

"Ya Rasulullah, tolonglah aku, aku sedang mencari seorang lelaki yang rupanya begini dan begini......Aku nampak tadi dia berlari berdekatan kawasan ini.........orang itu telah berbuat jahat kepadaku, aku hendak membalasnya".

Agak keliru Rasulullah S.A.W. dibuatnya.........

(1) Orang yang pertama berkata "Jangan beritahu" manakala orang yang kedua pula minta beritahu.
(2) Seandainya Baginda kata: "Minta maaf, saya tidak nampak pun orang itu", .....maka ini bermakna Baginda menipu.
(3) Seandainya Baginda berkata: "Orang itu ada di sebalik pohon kurma dan rumah-rumah itu".......maka sudah pasti mereka berdua akan saling bertumbuk dan bergaduh.

Akhirnya, Baginda pun bergerak beberapa tapak meninggalkan tempat yang mula-mula Baginda berdiri........ kerana semasa Baginda berdiri di tempat mula-mula itu, ketika itulah orang yang pertama dan kedua datang berjumpanya dan memegang tangannya.

Setelah bergerak beberapa tapak meninggalkan tempat yang mula-mula, maka Rasulullah S.A.W. berkata:

"Sejak saya berdiri di tempat yang sekarang ini, memang saya tidak nampak orang yang engkau maksudkan itu".

Maka selesailah masalah........

Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. tidak pernah menipu, tidak akan menipu dan tidak suka menipu.