BIDADARI - BIDADARI DI SYURGA



Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Allah S.W.T. menjadikan muka bidadari daripada empat warna, ada yang putih, ada yang hijau, ada yang kuning dan ada yang merah. Tubuh badannya ada yang daripada kasturi, ada daripada anmbar, ada dari kafur, ada dari kamkama. Rambut mereka dari sutera menarik. Daripada anak jari kaki hingga ke lututnya dari kamkama dan bau-bauan. Dari lutut hingga ke dadanya dari kasturi. Dari dada hingga ke tengkuknya dari anmbar dan dari tengkuk ke kepala dari kafur. Jika ia berludah ke dunia nescaya dunia akan berbau kasturi semuanya."

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
"Bidadari-bidadari tersimpan di dalam khemah-khemah".
(Surah Ar Rahman: 22).

Maksudnya, duduk di sebalik tirai-tirai. Tiap-tiap seorang memakai tujuh puluh lapis pakaian. Tiap seorang lelaki mukmin (ahli syurga) ada tujuh puluh katil daripada yaqut merah. Tiap katil ada tujuh puluh hamparan dan tiap hamparan ada seorang bidadari serta seribu khadam.

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
"Bidadari-bidadari itu elok parasnya seperti lukluk yang tertutup di dalam tempat khasnya".
(Surah Ar Rahman: 53).

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
"Mereka berupa gilang-gemilang seperti yaqut dan marjan."
(Surah Ar Rahman: 58).

Tiap seorang lelaki (ahli syurga) akan mempunyai tujuh puluh dua orang isteri bidadari sekurang-kurangnya dan lapan puluh ribu khadam-khadam (wildan mukhlladun).

Bila lelaki (ahli syurga) itu melihat muka isterinya, dilihat mukanya lebih bersih daripada cermin. Mutiara yang dipakainya sangat bersinar- sinar yang menerangi antara masyriq dengan maghrib.