POMPEII - SEBUAH BANDAR MAKSIAT YANG TELAH DIHANCURKAN OLEH ALLAH S.W.T.



Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
“Katakanlah (wahai Muhamad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana buruknya kesudahan orang-orang yang berdosa itu".
(An-Naml, ayat 69).

1500 tahun yang lalu, terdapat sebuah bandar yang digelar Pompeii yang terletak berhampiran Naples di rantau Itali.

Pompeii merupakan sebuah bandar jajahan Rom yang maju dan padat dengan penduduk. Dianggarkan terdapat 11,000 orang penduduk pada tahun 79 masihi.



Pompeii juga merupakan sebuah pusat pelacuran yang terkenal pada zaman itu. Malah pelacuran menjadi suatu perkara biasa kepada penduduk Pompeii.
Bukan sahaja pelacuran, tetapi juga aktiviti homoseksual dan lesbian telah menjadi adat kepada penduduk Pompeii.  

Apakah kesudahan mereka?
Adakah Allah S.W.T. terus membiarkan mereka merosakkan kesucian bumi Allah dengan maksiat dan zina yang melampaui batas kemanusian?

Pada bulan Ogos, tahun 79 masihi, iaitu ketika zaman kemuncak kemaksiatan di Pompeii, berlakulah suatu malapetaka yang sungguh dahsyat di Pompeii.

Sebuah gunung berapi yang bernama Vesuvius yang terletak berhampiran bandar Pompeii telah meletus dengan dahsyatnya. Kuasa letusan itu adalah bersamaan dengan 100 ribu kali ganda letupan bom di Hiroshima, Jepun.



Hampir kesemua penduduknya telah mati tertimbus oleh debu dan batu dari sisa letusan gunung berapi tersebut.

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
“Dan Kami hujani mereka dengan hujan (batu), maka sangat buruklah hujan (yang ditimpakan) pada orang-orang yang diberi peringatan itu (tetapi tidak mengindahkan)”.
(Surah An-Naml, ayat 58).




Kini Pompeii menjadi sebuah tempat yang tidak mempunyai sebarang manusia melainkan runtuhan bangunan dan mayat-mayat manusia yang telah menjadi batu.