HIDAYAH ADALAH SUATU ANUGERAH DARI ALLAH S.W.T.




Pada 6 Desember 1992, Puak pelampau hindu di india telah meruntuhkan masjid Babri yang terletak di Ayodhya, India. Dalam kejadian itu, beberapa orang hindu telah memanjat kubah masjid Babri untuk merobohkannya




Gambar di atas menunjukkan dua orang pemuda berbangsa sikh sedang berdiri di atas kubah masjid Babri, seorang bernama Dharmindar Singh dan seorang lagi bernama Balbir Singh.

Dharmindar Singh telah membuang air kencing di atas kubah masjid Babri semasa sedang merobohkan kubah. Akibatnya dengan izin Allah S.W.T, dia telah menjadi gila dan berkelakuan tidak siuman sehingga susah untuk dikawal oleh ibu bapanya.

Ibu bapa Dharmindar telah berikhtiar sedaya upaya untuk menyembuhkan anaknya yang gila itu tetapi tidak berjaya malah menjadi semakin teruk.

Akhirnya ibu bapa Dharmindar telah membawa anaknya yang gila itu untuk pergi berjumpa dengan seorang ulamak yang terkenal di India iaitu Maulana Kaleem Siddiqi. Mereka menceritakan kisah sebenarnya kepada ulamak tersebut.

Ulamak itu pun terus berdoa kepada Allah S.W.T. untuk menyembuhkan Dharmindar yang gila itu. Akhirnya dengan izin Allah S.W.T, orang gila itu pun sembuh.

Kini Dharmindar telah menjadi seorang Islam yang taat kepada perintah Allah S.W.T. dan namanya telah bertukar menjadi Muhamad Umar.

Balbir Singh pula telah menghadapi berbagai musibah dalam keluarganya sehingga ayahnya sendiri telah memulaukan anaknya. Ayahnya pernah bertanya kepada Balbir singh, "Kenapa awak merobohkan rumah tuhan?". Itu adalah perkataan terakhir ayahnya sebelum meninggal dunia.

Akhirnya Balbir Singh telah mendapat ilham untuk berjumpa dengan ulamak Maulana Kaleem Siddiqi dan kini Balbir Singh telahpun menjadi seorang Islam dan namanya bertukar menjadi Muhamad Amir.

Muhamad Umar dan Muhamad Amir kini telah menjadi pendakwah yang sedang giat menyebarkan islam.


Muhamad Amir (Balbir Singh)

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah pertunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit- sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman"
(Surah Al-An'aam: ayat 125)