BAGAIMANAKAH SYAITAN MENGGANGGU KITA KETIKA KITA SEDANG BERSOLAT?



Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya; (Al-Mu'minuun: 2-3)

Pernahkah anda diganggu pemikiran anda ketika anda sedang bersolat? Pernahkah anda terbayang wajah sesiapa atau terdengar bisikan ketika sedang bersolat? Bagaimanakah wajah atau bisikan itu  boleh terbayang di kepala kita ketika sedang bersolat?

Seorang saintis dari United Kingdom yang bernama Barrie Trower telah mendedahkan suatu penemuan penting tentang cara otak kita bekerja. Beliau berkata:

Otak manusia sentiasa mengeluarkan gelombang yang dikenali sebagai “beta waves” di sekitar kepala. Gelombang yang dihasilkan oleh otak kita boleh diceroboh oleh gelombang asing yang mempunyai frekuansi yang hampir sama dengan frekuansi otak kita iaitu sekitar 17.6 Hz sesaat.”

Ini bermakna otak kita (atau pemikiran kita) boleh diganggu oleh sesiapa saja yang mempunyai kemampuan atau teknologi untuk menceroboh gelombang otak kita. Teknologi ini telahpun wujud dan sedang giat digunakan oleh musuh-musuh Islam dan ia dikenali sebagai “Mind Control”.

Syaitan juga menggunakan kaedah “Mind Control” untuk mengganggu hamba Allah yang sedang bersolat. Bisikan syaitan berlaku dengan cara yang sama iaitu dengan mengganggu gelombang frekuensi otak kita. Apabila gelombang otak kita terganggu maka kita akan terbayang macam-macam dan akan terdengar bisikan yang pelik-pelik.

Jadi, Bagaimanakah untuk kita melawan gangguan syaitan itu?

Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Apabila engkau mengerjakan solat, maka solatlah seakan-akan solatnya orang yg hendak berpisah (dengan dunia)".
[Hasan, HR Ahmad: 5/412, Ibnu Majah: 4171, ash-Shahihah: 401]

Syarat khusyuk yang paling utama adalah kemantapan iman dalam diri terhadap Allah SWT. Oleh sebab itu, berusahalah untuk mengenal Allah S.W.T.  dan memperteguh keimanan kepada-Nya.