SIAPAKAH TEMAN KITA DI SYURGA?




Dikisahkan bahawa Nabi Musa a.s. berkata:
"Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku, siapakah temanku di syurga?"

Maka Allah S.W.T. berfirman:
"Pergilah engkau ke negara itu dan ke pasar itu, maka kamu akan mendapati di sana ada seorang lelaki penjual daging dan wajahnya sedemikian. Itulah temanmu di syurga".

Nabi Musa a.s. pun kemudian pergi ke tempat itu dan menunggu lelaki itu di pasar sampai ke senja. Sebelum lelaki itu pulang ke rumah, lelaki itu memasukkan sepotong daging ke dalam sebuah bakul. Maka apabila dia hendak pulang, Nabi Musa a.s. bertanya kepadanya:

"Apakah engkau mempunyai seorang tetamu?

Dia menjawab: "Ya".

Mereka berdua berjalan hingga sampai ke rumah lelaki tersebut. Kemudian lelaki itu mulai memasak sup daripada daging. Sejurus itu, lelaki itu menjunjung sebuah bakul besar dan membawanya ke luar rumah. Di dalam bakul besar itu ada seorang wanita yang sudah amat tua dan kurus.

Seterusnya dia mengeluarkan wanita tua itu dan diberinya makan sup daging sehingga kenyang. Kemudian dicucinya  pakaian wanita tua itu serta dijemur. Selepas itu wanita tua itu dimasukkan kembali ke dalam bakul besar itu. Kemudian lelaki itu berbicara sesuatu dengan wanita tua itu. Kemudian lelaki itu mengangkat wanita itu ke atas suatu tempat duduk.

Nabi Musa a.s. berkata:
"Apa yang engkau sedang kerjakan?".

Lelaki itu menjawab:
"Sesungguhnya wanita ini adalah ibu saya, dia terlalu lemah dan kurus sehingga dia tidak dapat duduk sendiri".

Maka Nabi Musa a.s. berkata:
"Bahagialah engkau, dan aku adalah Nabi Musa iaitu temanmu di syurga".