SYAITAN YANG SENTIASA BERSAMA KITA.



Abu Hurairah r.a. berkata:

Dikisahkan bahawa syaitan penggoda orang beriman telah berjumpa dengan syaitan penggoda orang kafir.

Syaitan penggoda orang kafir bertubuh gemuk dan berpakaian rapi, sementara syaitan pengggoda orang beriman berbadan kurus kering, rambut berkerinting dan bertelanjang.

Syaitan penggoda orang kafir bertanya kepada syaitan penggoda orang beriman:
"Mengapa kamu boleh kurus kering begini?"

Syaitan penggoda orang beriman menjawab:
"Aku sebenarnya mengikuti seorang lelaki yang setiap kali hendak makan selalu menyebut Nama Allah, sehingga aku terus kelaparan. Jika hendak minum, dia juga menyebut Nama Allah, sehingga aku terus kehausan. Jika hendak memakai baju , dia pun menyebut Nama Allah, sehingga aku terus telanjang. Jika hendak menyikat rambut, dia juga menyebut Nama Allah, sehingga rambutku tetap kerinting".

Syaitan penggoda orang kafir lalu berkata:
"Kalau aku bersama orang yang tidak pernah melakukan hal itu sedikit pun, sehingga aku selalu dapat ikut makan, minum, dan berpakaian dengannya".