ALLAHU AKBAR...... LUASNYA LANGIT YANG PERTAMA.



Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
“Lalu Ia menjadikannya tujuh langit, dalam dua masa dan Ia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing. Dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memerlihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui.”
(Surah: Fussilat, Ayat: 12)

Setiap arah langit yang mampu dilihat oleh manusia adalah terletak dibawah langit yang pertama. Langit yang kedua dan seterusnya tidak akan dapat ditembusi oleh manusia. Hanya Rasulullah S.A.W. sahaja yang pernah menembusi langit yang pertama sehingga ke langit yang ketujuh iaitu ketika peristiwa Israk dan Mikraj.




Peta di atas menunjukkan kawasan dibawah langit yang pertama dimana terdapat berbagai superclusters (kumpulan galaksi) termasuk Virgo supercluster ditengah-tengahnya (supercluster kecil di mana galaksi kita adalah merupakan ahli yang kecil).

Tahukah anda bahawa sekiranya anda ingin sampai ke penghujung langit yang pertama (iaitu kawasan yang hanya mampu dilihat melalui teleskop angkasa lepas) maka anda akan mengambil masa selama 46.5 billion tahun walaupun anda bergerak dengan kelajuan cahaya.

Berikut adalah ciptaan-ciptaan Allah S.W.T. di bawah langit yang pertama dalam linkungan 1 billion tahun cahaya (iaitu kawasan yang mampu dilihat oleh manusia dengan menggunakan teleskop angkasa lepas yang terhebat):

1) Bilangan superclusters dalam 1 bilion tahun cahaya = 100
2) Bilangan Kumpulan galaksi dalam 1 bilion tahun cahaya = 240 000
3) Bilangan galaksi besar dalam 1 bilion tahun cahaya = 3 juta
4) Bilangan galaksi kecil dalam 1 bilion tahun cahaya = 60 juta
5) Bilangan bintang dalam 1 bilion tahun cahaya = 250 000 trilion

Angka-angka diatas adalah berdasarkan analisa para saintis terhadap kawasan di bawah langit pertama dalam linkungan yang mampu dilihat oleh manusia   
(1 billion tahun cahaya)

Cuba bayangkan bagaimana pula dengan kawasan lain dibawah langit yang pertama yang tidak mampu dilihat oleh manusia?


ALLAHU AKBAR!!