ADAKAH ALLAH S.W.T. TIDAK BERLAKU ADIL KERANA MENJADIKAN NEGARA AFRIKA SEBAGAI NEGARA YANG PALING MISKIN?



Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya”.
(Adz-Dzaariyaat : ayat: 58)

Kita tentu pernah tertanya-tanya satu soalan iaitu:Kenapakah Allah S.W.T. telah menciptakan penduduk Afrika yang sungguh miskin sehingga berlaku kebuluran?, Adakah Allah S.W.T tidak berlaku adil kepada mereka?..............”

Afrika merupakan negara yang paling miskin di dunia serta mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi iaitu dianggarkan sebanyak 1.111 billion pada tahun 2013.

Janganlah kita mengatakan bahawa Allah S.W.T. itu tidak adil kerana Itu adalah satu penipuan yang sungguh besar.

Berikut adalah bukti-bukti bahawa Allah S.W.T. itu Maha Pemberi Rezeki dan Maha Adil dan tidak pernah mengabaikan makhluk-Nya di Afrika:

1)     Afrika Selatan adalah negara pengeluar emas yang ke-5 terbesar di dunia dan menghasilkan emas sebanyak  197.9 tan atau 7,02% daripada pengeluaran emas dunia pada tahun 2011, iaitu bernilai  USD $9,999,083,431. Tetapi lombong emas di Afrika tidak dimiliki oleh penduduk Afrika kerana telah diambil secara paksa dan secara penipuan oleh syarikat-syarikat yahudi. Rakyat Afrika diambil bekerja di lombong secara paksa dan kekerasan. Ramai yang tidak dibayar gaji. Hampir 1 juta kanak-kanak dipaksa bekerja di lombong dan mereka dilayan secara kasar.

2)    Tanah – tanah di Afrika adalah sungguh luas dan subur serta amat sesuai untuk bercucuk tanam untuk menampung keperluan makanan penduduk di Afrika. Tetapi tanah yang sungguh luas itu telah dirampas oleh Bank Dunia atas alasan sebagai cagaran kepada pinjaman yang tidak terbayar oleh negara-negara di Afrika dan seterusnya tanah itu telah diserahkan kepada syarikat-syarikat yahudi untuk kepentingan mereka sendiri. Keluasan tanah yang telah dirampas itu sungguh luas iaitu seluas negara Perancis. Jadi, tanah milik penduduk Afrika menjadi semakin sedikit dan ini amat menyukarkan mereka untuk bercucuk tanam sedangkan jumlah penduduk Afrika adalah terlalu ramai iaitu dianggarkan sebanyak 1.111 billion pada tahun 2013.

Terbukti bahawa Allah S.W.T. adalah Maha Pemberi Rezeki dan Maha Adil. Kejadian kebuluran dan kemiskinan di Afrika adalah angkara tangan-tangan manusia yang berperangai seperti syaitan.

Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud):
Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikitpun, akan tetapi manusia jualah yang menganiaya diri mereka sendiri”.
(Surah: Yunus, ayat 44)