GANTILAH SOLAT YANG TERTINGGAL SELAGI MASIH BERNYAWA


Dari Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu , Nabi Muhammad S.A.W bersabda: "Jika tertidur seseorang daripada kamu sehingga tertinggal solahnya ataupun terlupa mengerjakannya, maka hendaklah dia mendirikan solah yang tertinggal itu apabila dia sudah teringat, sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala telah berfirman:”Dirikanlah solah untuk mengingati Aku”. (Hadith riwayat Muslim).

Nabi S.A.W. dan para sahabat ketika dalam musafir pernah tertidur sehingga terlepas waktu Subuh. Apabila mereka terjaga, Nabi mengarahkan supaya berjalan keluar daripada lembah tempat mereka tidur, kemudian mereka qadha’ solah Subuh mereka. (Bukhari dan Muslim)

Rasulullah s.a.w. pernah qadha solat semasa membuat persiapan Perang Ahzab (parit) kerana sibuk untuk menyelamatkan nyawa ummah bukan kerana sebab dunia. Nabi qadha solat zuhur, asar dan maghrib dalam waktu Isya’. Nabi qadha ikut tertib waktu solat iaitu zuhur dahulu kemudian asar. Bila sahabat tanya bagaimana nak qadha (sebab mereka tak pernah tinggal sembahyang), Nabi jawab “Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu lihat aku sembahyang”. Dibuat azan sekali sahaja pada waktu Isya’, kemudian qamat, Sembahyang Zohor, qamat, Sembahyang Asar, qamat, Sembahyang Maghrib, qamat, Sembahyang Isya’. (Perkara ini berlaku sebagai panduan untuk umat yang akan datang).

Oleh itu buatlah kira-kira dan agak-agaklah bilangan sembahyang yang ditinggalkan dan gantilah. Setidak-tidaknya kita sudah mengganti sebahagian sembahyang yang ditinggalkan.

Kalau meninggal dunia sebelum cukup bilangan sembahyang untuk diganti, moga-moga dimaafkan Allah S.W.T.