AZAB KUBUR UNTUK ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT


Dalam Kitab Jauharul Mauhub diceritakan 3 jenis seksaan di dalam kubur bagi mereka yang meninggalkan sembahyang.

1. Dipersempitkan kuburnya sehingga berselisih tulang-tulang rusuknya.

2. Api dari lubang neraka disalurkan melalui satu lubang yang halus ke dalam kubur. Pada bulan Ramadhan, saluran ini ditutup dan seksaan dihentikan buat sementara.

3. Dihantar (Suja’ Al-Akra’) ular Akra’ yang menyeksa mereka yang meninggalkan sembahyang (yang tidak diqadha)

Matanya daripada api neraka dan kukunya daripada besi. Panjang setiap satu kukunya adalah setengah hari perjalanan. Bersamanya adalah pemukul yang diperbuat daripada besi. Maka ia berkata kepada mayat itu, suaranya seperti petir yang amat kuat. Ia berkata, ”Aku disuruhkan oleh Tuhanku untuk memukul engkau kerana meninggalkan sembahyang Subuh hingga sampai kepada waktu Zohor.”

"Kemudian,aku memukul engkau kerana meninggalkan sembahyang Zohor hingga Asar.Aku memukul engkau kerana meninggalkan sembahyang Asar hingga Maghrib. Dan aku memukul engkau kerana meninggalkan sembahyang Maghrib hingga Isya`.Dan aku memukul engkau kerana meninggalkan sembahyang Isya` hingga Subuh".

Bagi setiap satu pukulan, mayat itu akan tenggelam ke dalam bumi sedalam 70 hasta.
Selepas itu ular itu akan memasukkan kukunya ke bumi dan mengeluarkannya kembali; kemudian dipukul lagi.

Mereka itu sentiasa dalam pukulan ular itu sehingga hari kiamat.